Wednesday, July 29, 2009

P . E . N . I . N . G

Hari ini adalah hari pening....arghh...
ape nk wat ni...sangat pening..

Tuesday, July 28, 2009

Doa utk ibu bapa


Ya Allah, Rendahkanlah suaraku bagi mereka Perindahlah ucapanku di depan mereka Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah, Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku, peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah, Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku, atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku, jadikanlah itu semua penyebab rontotnya dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah, hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah, Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku, Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku. Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk mereka, sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu,ampunan-Mu serta rahmat-Mu
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.
Amin Ya Rabbul Alamin..



Renungan :

Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua kita. Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita. Kerana kita menghisap darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.

Istighfarlah,Istighfarlah
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya. Atau kata-katanya sering mengguris hatinya, atau yang jarang memperdulikan dan mendoakannya.

Percayalah bahawa anak yang derhaka, siksanya didahulukan didunia ini...

artikel dari www.mymasjid.com.my

Thursday, July 23, 2009

Bagaimanakah aurat seseorang wanita muslimah itu di hadapan ipar-duainya yang berlainan jantina?

Maka jawapannya ialah : Wanita itu TIDAK DIBENARKAN MEMBUKA AURATNYA di hadapan ipar-duainya ( yang berlainan jantina ). Wanita itu mestilah bertudung dan memakai pakaian menutup aurat .


Walaupun begitu dibenarkan wanita itu TIDAK MEMAKAI STOKIN dan juga MENYINSING LENGAN BAJUNYA agar mudah dia melaksanakan tugas-tugasnya di rumah ( seperti di dapur ). Ini disebabkan kalau si wanita itu mesti sentiasa berstokin dan berlengan labuh, sudah tentu ini agak menyukarkan dia melakukan tugasnya di dalam rumah .

Walaupun begitu , ini bukanlah alasan untuk si abang ataupun adik ipar untuk " MEMANDANG SECARA LAIN MACAM " ( pandangan penuh berahi ) kepada kakak ataupun adik iparnya. Bagaimanakah dibolehkan jika pandangan itu sendiri mempunyai " makna jahat " !? .

Tudung kepala ( yang juga menutup lehernya dan dadanya ) TIDAK BOLEH ditanggalkan di hadapan ipar-duainya ( yang berlainan jantina ini ) .

katalah abg ipar ada adik ipar perempuan, adik isteri dia. walaupun menjadi ahli keluarga,

  1. tetap bukan muhrim. kena tutup aurat tak boleh salam.
  2. Hubungan abang ipar dengan adik ipar hendaklah dijaga sesuai dengan tuntutan Islam, kerana hubungan keduanya tidak boleh kahwin hanya bersifat sementara. Jika abang ipar tersebut bercerai dengan isterinya maka ia boleh kahwin dengan adik iparnya tersebut. Jadi jelaslah keduanya bukan muhrim dan perlu menjaga batas-batas aurat yang telah ditetapkan dalam ajaran Islam.

Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW ada disebutkan; dari Uqbah bin Amir katanya; Rasulullah SAW sesungguhnya telah bersabda: “Jauhilah olehmu sekalian masuk ke tempat para wanita”. Lalu seorang sahabat Anshar bertanya: “Bagaimana pendapat baginda tentang ipar?’. Rasulullah SAW menjawab: “Ipar itu maut”. (Riwayat Nasai)

Dengan hadis yang diterangkan Rasulullah ini jelaslah bahawa hubungan antara ipar ini perlu dijaga dengan sebaik-baiknya agar tidak melebihi batas-batas yang telah ditetapkan oleh Rasulullah SAW, kerana maut yang diungkapkan Rasulullah dalam hadisnya tersebut merupakan fitnah yang sangat besar, jika kita mengabaikannya.

sumber:
http://dupahang.wordpress.com/2009/06/03/aurat-abang-ipar-dengan-adik-ipar/

dan website ini:

http://2×5.via.my/2009/05/aurat-wanita-dengan-iparnya-yang.html

Friday, July 17, 2009

The Twilight SAGA New Moon Trailer (26/11/2009)


After Bella recovers from the vampire attack that almost takes her life, she looks to celebrate her birthday with Edward and his family. However, a minor accident during the festivities results in Bella's blood being shed, a sight that proves too intense for the Cullens, who decide to leave the town of Forks in Washington, for Bella and Edward's sake. Initially heartbroken, Bella finds a form of comfort in reckless living, as well as an even closer friendship with Jacob Black. Danger in different forms awaits.






Genre:
Drama / Romance
General Release Date: 26 Nov 2009
Running Time:
Distributor: Tayangan Unggul
Cast: Kristen Stewart, Robert Pattinson
Director: Chris Weitz

Thursday, July 16, 2009

Sunglasses bkn skadar fesyen utk ke 'mahkamah syariah', tapi aksesori wajib trend fesyen masa kini

KACA mata hitam selain berfungsi sebagai pelindung mata daripada panahan terik matahari, ia juga menjadi simbol fesyen yang wajib dimiliki.


Menurut Pakar Perunding Fesyen, Faizal Hamid, kaca mata hitam adalah alternatif kepada mereka yang mahukan barangan seperti beg tangan dan pakaian daripada jenama mewah tapi tidak mampu dimiliki disebabkan harga yang tinggi melampau.


"Sememangnya kasut, alat solek atau wangian berjenama masih lagi dalam lingkungan produk yang boleh dimiliki kebanyakan kita tetapi ia tidak mempunyai impak segera (instant impact) seperti yang boleh dilihat apabila anda memakai kaca mata hitam berjenama antarabangsa.
"Kaca mata hitam bukan hanya boleh memberi nafas baru kepada pakaian yang kita ada malahan ia adalah satu cara yang paling ekonomi untuk kita mengikut peredaran gaya ataupun tren terkini,"

Katanya, pencinta fesyen menggunakan kaca mata bukan saja sebagai membuktikan mereka mendapat kelebihan daripada penggunaan barangan berkenaan tapi juga untuk menunjukkan impak daripada pemakaian kaca mata hitam itu.




"Kini lebih banyak lagi jenama kaca mata hitam yang tidak begitu mahal ada di pasaran dibandingkan dengan kategori aksesori yang lain. Sememangnya kaca mata hitam punyai pelbagai pilihan rekaan dalam bentuk, saiz, hiasan dan perincian berbeza sesuai cita rasa semua individu," katanya.

Pembeli tidak lagi membeli kaca mata hitam semata-mata untuk melindungi mata dari pancaran UV kerana tarikan kaca mata hitam bersaiz besar menjadi kegilaan mencerminkan keperluan untuk penjagaan mata dalam gaya baru yang lebih hangat.


"Gaya paling terbaru dan popular adalah yang diinspirasikan daripada gaya kaca mata hitam ilham retro 50an. Bingkai plastik kembali dengan gaya kontemporari ilham mata kucing yang mengingatkan kita pada ikon filem barat seperti Marilyn Monroe," katanya.

Faizal mengingatkan pencinta fesyen supaya mendapatkan kaca mata hitam berjenama semasa ia masih dalam lingkungan harga yang berpatutan sebelum ia tersenarai di dalam kategori barangan mewah yang tidak mampu dimiliki suatu masa nanti.

"Jika anda tidak percaya lihat saja kaca mata hitam edisi terhad Bottega Veneta yang bingkainya diperbuat daripada tanduk semula jadi. Ia bahan yang paling eksklusif dan unik malah ada juga jenama terkenal yang menghiasi koleksi kaca mata hitam jenama mereka penuh dengan butiran berlian.
"Rekaan yang hebat ini bukan dijual dengan harga ratusan ringgit tapi sebaliknya ribuan malahan hingga mencecah puluhan ribu ringgit," katanya.

Memilih kaca mata hitam

Ramai tidak menyedari kacamata yang dijual di pasaran boleh dibezakan kegunaannya berdasarkan warna lensa, bentuk bingkai dan jenis cermin.

Menurut Pengurus Pemasaran City Chain Sdn Bhd, Chang Suling, seseorang yang berhasrat membeli cermin mata hitam perlu memastikan keperluannya sama ada untuk gaya, aktiviti luar atau dalam bangunan.

"Lensa berwarna gelap seperti hijau gelap, coklat dan kelabu antara pilihan paling popular sesuai aktiviti siang misalnya ketika pemanduan manakala lensa warna cerah khusus untuk waktu malam.

"Bagaimanapun, lensa dua tona kini menjadi pilihan ramai penggemar kaca mata hitam kerana ia boleh digunakan untuk aktiviti di sebelah malam atau siang hari," katanya.


Selain itu, turut diperkenalkan di pasaran adalah sejenis cermin mata hitam yang menggunakan cermin polarized. Kelebihan cermin berkenaan adalah ia mampu melaras kemasukan cahaya dan silau membuatkan pemandangan menjadi jelas.

"Cermin mata polarized sesuai dikenakan semasa memandu di waktu malam, ketika hujan atau apabila pandangan kabur disebabkan jalan berdebu."Ada juga jenis cermin mata hitam yang direka khusus untuk kecantikan. 'Mirror coating' adalah lensa yang memantul cahaya dan kebaikannya, pemilik boleh menyembunyikan mata daripada pandangan yang tidak diingini," katanya.

Namun, apa juga kegunaan dan keperluan cermin mata hitam berkenaan, Chang menasihatkan pembeli supaya membeli cermin mata yang mempunyai pelindung UV bagi melindungi mata daripada sinaran cahaya matahari secara terus.

INFO:

  • Kaca mata hitam berbingkai kristal telus sinar antara rekaan bingkai yang tidak kurang hebat musim ini.

  • Cermin mata hitam berbentuk aviator adalah belian yang terbaik kerana rekaannya tidak lapuk dek zaman.

  • Ketika memilih cermin mata, pastikan bingkai di bahagian pipi tidak menyentuh kulit untuk mengurangkan tekanan di bahagian hidung.

  • Individu bertudung dinasihatkan memilih tangkai cermin mata yang lurus bagi memudahkan pemakaian.

  • Elakkan membeli cermin mata hitam di negara Eropah kerana rekaan bingkai khusus untuk fizikal wajah mereka dibuat melengkung manakala wajah Asia sesuai bingkai potongan lurus.

Tudung style


Selendang Syahirah

Aksesori seperti kerongsang mampu berikan ilusi wajah lebih sempurna

IKATAN tudung mampu mengubah gaya wanita. Seperti juga dandanan rambut, cara ikatan berbeza dengan tambahan aksesori khusus untuk wanita bertudung mampu memberikan kelainan pada muslimah yang suka bergaya.

Pemilik Butik Pengantin Muslimah Syahirah, Ismail Abdul Rahman, berkata pemakaian tudung boleh menutup kekurangan pada bentuk wajah pengantin.

“Seperti apa yang kami lakukan sejak 10 tahun lalu, pemakaian anak tudung yang dijahit sesuai dengan ciri wajah wanita tempatan menjadi rahsia kejayaan Butik Pengantin Syahirah.


Ismail juga melakukan perubahan cara pemakaian tudung dengan menggunakan bantuan sanggul rambut palsu selain kreatif menukar gaya ikatan mengikut perubahan musim.
“Semuanya bagi memberikan keseronokan pada pengantin bertudung kerana saya sendiri sedar, ramai pengantin wanita kecewa dan teringin bercucuk sanggul ketika berkahwin.

Tudung Jurai Gipsi

“Justeru, cara ini sedikit sebanyak dapat membantu mereka mengubah persepsi terhadap tudung. Dalam pada itu saya juga mahu mereka tahu, peranan tudung sama seperti rambut dan cara ikatan tudung mampu merubah wajah ratu sehari,” katanya.


Wajah bulat dan bersegi

Pengantin wanita berwajah bulat disaran mengenakan tudung bersama tambahan sanggul tinggi di belakang kepala.

Kata Ismail, sanggul tinggi dan bentuk anak tudung yang runcing di tengah dahi boleh membantu melembutkan bentuk wajah tidak sempurna seperti bersegi dan bulat.

“Selendang yang dipakai tidak perlu dilipat di bahagian sisi wajah dan tarik bahagian tudung yang disemat pin berdekatan dagu bukan di leher. Dengan cara itu, bahagian rahang yang bersegi atau pipi yang berisi dapat disembunyikan.

“Aksesori seperti kerongsang juga memainkan peranan penting kerana pilihan kerongsang berbentuk runcing boleh memberikan ilusi wajah bujur. Pastikan juga lapisan hujung tudung membentuk V atau V senget di bahagian dada kerana bentuk runcing ke bawah boleh mempengaruhi bentuk wajah yang tidak sempurna kelihatan bujur,” katanya.


Selendang Syahirah

Selendang panjang boleh digayakan dengan pelbagai ikatan berbeza. Hujung selendang boleh dibentuk bulat atau V bertujuan memberikan ilusi bujur pada wajah bersegi, bulat atau dimensi pendek.

Langkah 1: Sarungkan serkup keras bersama anak tudung Syahirah dengan kemas.

Langkah 2: Letakkan selendang Syahirah, pastikan hujung sebelah kiri lebih pendek berbanding hujung sebelah kanan bagi memudahkan lilitan dibuat. Kemudian tarik hujung sebelah kiri membentuk V senget lalu disemat peniti di kedua-dua belah bahu.

Langkah 3: Tarik hujung selendang sebelah kanan membentuk V senget selari V pertama lantas disemat peniti bertujuan untuk mengemaskan ikatan.

Langkah 4: Pastikan pemakaian tudung kemas sebelum dipakaikan aksesori seperti kerongsang besar, tiara atau juraian manik.

Tudung Jurai Gipsi

Tudung gipsi sesuai pengantin berwajah bujur, bagaimanapun, pemakaian anak tudung Syahirah bersama sedikit rambut palsu membentuk sanggul tinggi di bahagian belakang kepala dapat membantu memberikan ilusi bujur pada pengantin berwajah bersegi atau bulat.

Langkah 1: Pakaikan anak tudung keras bersama sedikit rambut palsu dan lapiskan anak tudung Syahirah kemudian ikat kemas. Jika perlu, semat peniti di bahagian sanggul supaya ikatan anak tudung benar-benar kemas.

Langkah 2: Letakkan selendang, pastikan hujung sebelah kiri lebih pendek berbanding hujung sebelah kanan bagi memudahkan lilitan dibuat.

Langkah 3: Sematkan pin bersama peniti di bahagian sanggul kemudian hujung tudung dipintal membentuk lingkaran di bahagian belakang kepala.

Langkah 4: Letakkan aksesori juraian manik sebelum dipakaikan layah kembang payung dan tiara.

Wednesday, July 15, 2009

Nikah mutaah haram (petikan dr utusan online 15/07/09)

KUALA LUMPUR 14 Julai - Nikah mutaah adalah haram di sisi Islam dan juga undang- undang di negara ini, kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Pengurusan Masjid (Kesuma), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zawiah Hassan.

Beliau berkata, penjelasan mengenai pernikahan itu sering dilakukan oleh Jakim kepada orang ramai dari semasa ke semasa.

''Penerangan itu dibuat melalui ceramah dan juga siaran radio. Namun, sehingga kini belum ada aduan mengenai pernikahan tersebut di negara ini," katanya kepada Utusan Malaysia.

Beliau mengulas laporan khas Utusan Malaysia semalam mengenai perangkap cinta lelaki Arab yang bijak memikat wanita tempatan tetapi selalunya ditinggalkan apabila mereka pulang ke negara masing- masing.

Selain itu, kehadiran lelaki Arab dalam hidup wanita tempatan menyebabkan ramai antara mereka berkahwin secara mutaah.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut berkata, Islam mengharamkan nikah mutaah kerana bertentangan dengan matlamat dan objektif perkahwinan.

Katanya, hikmah perkahwinan adalah untuk suami, isteri serta keluarga sehingga akhir hayat dengan suasana yang harmoni bukannya dalam tempoh tertentu.

Jelasnya, Nabi bersabda yang bermaksud:

''Berkahwin dan bernikah oleh kamu akan perempuan dan jangan kamu menceraikannya kerana sesungguhnya Allah SWT sama sekali tidak mahu dan tidak gemar lelaki (suami) dan perempuan (isteri) yang hanya berkahwin semata-mata kerana ingin melepaskan hawa nafsu dan kerana semata-mata bersedap-sedapan sahaja.''

Katanya, larangan terhadap nikah mutaah juga disebut dengan jelas dalam sabda Nabi yang bermaksud:

Dan bahawa sesungguhnya Allah SWT mengharamkannya yakni nikah mutaah hingga hari kiamat.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan umat Islam di negara ini supaya bernikah mengikut hukum Islam dan undang-undang yang telah ditetapkan.

''Jangan mengikut budaya yang tidak sihat dan bertentangan dengan hukum Islam,'' katanya.

Renungan bersama...

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1. Ketaqwaan
2. Kasih sayang
3. Kesetiaan
4. Komunikasi dialogis
5. Keterbukaan
6. Kejujuran
7. Kesabaran

(kawen mood) Meh nk share perasaan utk hari ini..

Erm...skg tgh mood dok pk psl kawen-kawen je..agaknye mmg camni kot sume org rase bile dok pk itu ini xprepare lg..

Kadang2 rase mcm xleh tdo mlm lak sbb dok pk byk sgt. Tkt pon ade..skg mmg da smpai mase btau tarikh kat kwn..sdare mare mmg da diberitau sbb mak kate nk kne cop tarikh sbb mcm rmai lak nk kawen thn ni dikalangan sdare mara ni..

Preparation ni rase mcm xterurus kalo xlist down ape yg nk wat. xkesah la kalo wat sendri ke mak wat kan ke,tp ape2 pon kne gak list down...

Klu ikut kan countdown ni arini tgl 78 hari lg nk smpai hari nikah...cuak seyh..rase cam xleh nk tarik nafas je....

Tuesday, July 14, 2009

Final Destination 4 Trailer (27 August 2009)

When Nick O'Bannon had a premonition of a racecar fatally crashing and instantly killing his friends in the most gruesome way, he decided to just shake it off. But when everything looks so real, he began to panic and persuaded the other teenagers to leave the place immediately. Soon after, debris began to fly and all his dreams turn into tragic reality. As for Nick, along with his girlfriend, Lori and her best friend, this is just the beginning. When survivors began to die one-by-one in a most horrifying way one can imagine, Nick must think of a way to cheat Death once more.
Genre: Thriller / Horror
General Release Date: 27 Aug 2009
Running Time:
Distributor: Warner BROS. Pictures
Cast: Bobby Campo, Haley Webb, Nick Zano, Shantel VanSanten
Director: David R. Ellis


Tuesday, July 7, 2009

Baju Raya!

Before cakap psl raya..nk kne tanye dlu..posa ganti abes ganti lom...xlame dah lg nk ramadhan ni..
skg sume dok sebok tempah bj raye skg....tp rmai lg lom tempah..mane yg senang bli bj siap sbb sng cari saiz untung la..bj siap skg lawa2 dan berbaloi bli sbb klu nk diikut kan harga kain ngn tempah da mhl skg ni..kenkdg rase cam nk blaja jahit sendri je sng..xyah p anta tempah..tp kang klu huduh org tanye lak..tempah mane ni..cari la sribu alasan xnk ngaku sendri jahit..haha

bj raya thn da siap 3pasang..cepat btol siap..da anta awal..jgn terpakai dlu dah..kang xseri lak raye..
Ni ade la sikit idea psl fesyen untuk raya thn ni:

1. Baju kurung yg xkan mati dek zaman
2. Baju kurung moden yg rmai pkai skg aka bj kurung pahang
3. Kebaya Labuh (cun wooo..tp xde la seswai nk pkai biase..jangok sgt)

4. Jubah cool...I like..
erm..ni br fesyen bj..lom campo manik2 lg..skg ni ngk mcm2 idea org wat ngn manik kat baju..next post la psl design2 manik...